2006/08/22

|FFun| Consumers' Psychology (VALS Survey), 消費者の心理 (VALSテスト)

I love learning about myself and have previously posted on personality and other psycho tests. Well today I present you with something that I found in my marketing textbook. It's called a VALS Survey. This survey is based on the assumption that consumers can be classified into 8 different categories (see picture), depending on psychological traits. The idea is that the group to which you belong tells marketers how you would behave as a consumer, and of course, how you would respond to certain marketing strategies.

I did the test twice on different days, but I got identical answers. My primary group is INNOVATORS and my secondary group is ACHIEVERS. So, according to the descriptions, I have innovative ideas and the resources to carry them out. It also said that I like spending on products that saves me time. So true. If anybody is selling "time", I'm interested!

So what kind of a consumer are you!?

僕は自分を知る事が好きです。前にもパーソナリティーテストやそれに似たお遊びに関する記事を書きました。今日はマーケティングの教科書で見た「VALSテスト」を紹介します。このテストによると、消費者の心理と言うのは、八つのカテゴリーに分類される(図)。各カテゴリーの消費者に対して、それに当てはまるマーケティング戦略が用いられる。

僕はこのテストを二回別々の日にやりましたが、結果は一緒。まず僕は「イノベーター(改新者)」の傾向が一番強くて、その次は「アチーバー(達成者)」だそうです。いろいろと解説を読むと、基本的に僕はアイディアがいっぱいあって、それらを実現させるため(達成ってこれかな?)、ものをいっぱい買う。そして、経済的にも、必要な商品を買う余裕がある(良いカモ?)。商品、またはその機能としては主に時間を稼いでくれるものを好む。うん、確かにそうだ。何でも、早ければ早いほど良い。金で直接「時間」を購入できたら、いま直ぐにでも買いたいよ!

さて、皆さんはどの消費者のタイプかな?

(追伸。VALS-JAPANと言うページはありますが、このテストは残念ながら、英語版しかない。でも、短いから直ぐ出来ますよ!)

3 comments:

mimi said...

やっほ~!おもしろいテストの紹介ありがとう。VALSテスト気になるテストだったので2回トライしてみたよ。

2回ともprimary VALS type が Experiencerで secondary type がInnovatorだった。

Experiencers are motivated by self-expressionなのは良いけど、、、
As young,enthusiastic, and impulsive consumers,Experiencers quickly become enthusiastic about new possibilities but are equally quick to cool. They seek variety and excitement, savoring the new, the offbeat, and the risky. Their energy finds an outlet in exercise, sports, outdoor recreation, and social activities.

Experiencers are avid consumers and spend a comparatively high proportion of their income on fashion, entertainment, and socializing. Their purchases reflect the emphasis they place on looking good and having "cool" stuff.
最後の部分が何だかなあ(笑)。子供っぽいとも言われてるような、、。

TETSU said...

ハハハ。当てはまらない?でも、ファッショノブルは確かですよね!

mimi said...

今日は仕事さぼってまたお邪魔してます(笑)

けっこう当てはまってるの。

2番目のInnovatorはうれしいな。そうありたいと思ってたから。
(テツちゃんのイノベーターとアチーバーって結果、すごい!)